Asiantuntija, sano ei kylmäsomettamiselle!

On selvää, että asiantuntijan kannattaa olla sosiaalisessa mediassa viimeistään vuonna 2018. Asiantuntija paitsi vahvistaa omaa henkilöprofiiliaan ja kiinnostavuuttaan, myös ennen kaikkea tuo yritystään ja asiantuntemustaan saataville. Asiantuntijan ei kuitenkaan kannata sortua kylmäsomettamiseen.

Mitä tarkoittaa kylmäsomettaminen?

Istuin alas myyntivalmentaja Mika D. Rubanovitschin kanssa ja juttelimme viiden minuutin verran kylmäsomettamisesta, joka käytännössä tarkoittaa äärimmäistä aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa samalla rakentaen henkilöbrändiä väärällä tavalla.

– Sä ajattelet, että kaikki järjestyy sillä, että minä olen todella aktiivinen täällä somessa ja mä lisään tätä melun määrää, Rubanovitsch sanoo.

Enää ei tarvitse myydä!

Kylmäsomettamiseen liittyy usein myös ajatus siitä, että sosiaalinen media pelastaisi myynnin tekemiseltä. Itse olen bongannut lukuisia kirjoituksia siitä, miten sosiaalisessa mediassa aktivoitumisen myötä moni asiantuntija on jättänyt perinteisen myynnin kokonaan.

On tietysti selvä, että parhaimmillaan sosiaalinen media toimii erinomaisena myynnin kanavana, kun vain keskittyy palvelemaan ja auttamaan ihmisiä. Myynti ei kuitenkaan ole joko-tai-ilmiö, vaan kaikkia myyntikanavia tarvitaan tulevaisuudessakin: kasvokkain, somessa ja tietysti myös siinä kuuluisassa ja paljon paheksutussa puhelimessakin.

– Ennen ajateltiin, että tehdään jotain kylmäsoittelua. Nyt taas ollaan kylmäsomettamisessa. Ajatellaan, että määrää lisäämällä saadaan lisää tunnettuutta. Ja kun mulla on tosi paljon tunnettuutta, sitten kehutaan että kaikki liidit tulevat somen kautta. Tämä kina käydään siitä, että saadaanko sitä kauppaa somen kautta, Rubanonvitsch sanoo.

Katso alta Kuhinan johtaja Ville Kormilaisen ja Mika D. Rubanovitcschin video.

Teimme samasta sessiosta myös pidemmän tallenteen. Jos haluat saada tämän videon, laita viestiä ville@tekir.fi, niin saat tiedon heti kun video on saatavilla.