Facebookin algoritmi muuttuu – mitä se merkitsee yritykselle

Facebookin otsikoihinkin ( Yle, Forbes ) noussut uudistus on saanut puntin tutisemaan itse kullakin – mitä tämä kaikki tarkoittaa, miten tästä selviämme? Käyn nyt läpi muutaman seikan, mitä tästä kaikesta on hyvä tietää.

Mikä ihmeen algoritmi?

Tietokoneäly siellä kaiken takana, joka lajittelee tuhansista sisällöistä sinulle näytille vain sen, minkä kokee sinulle relevantiksi. Algoritmi suodattaa ja suosii sen mukaan, miten sisältöihin reagoit ja mitä verkossa teet. Facebook luo sinusta ja mielenkiinnonkohteistasi tietyn kuvan käyttäytymisesi perusteella ja algoritmi auttaa pitämään uutisvirtasi täynnä sinua kiinnostavia asioita. Näin syntyvät myös ne paljon puhutut somekuplat.

Yrityksille tämä Facebookin algoritmi on sekä ystävä että vihollinen – mitä parempaa (=sitouttavampaa) sisältöä tuotatte, sitä vähemmän sen näkyvyyteen tarvitsee käyttää mainoseuroja.

Ainoa pysyvä asia on muutos

Mitään erityistä paniikkia ei pitäisi syntyä tästä(kään) algoritmimuutoksesta. Facebook on jatkuvasti pyrkinyt viemään alustaansa takaisin alkuperäiseen, yhteisölliseen käyttötarkoitukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että näkisit vain sitä sisältöä, mitä ystäväsi ja sukulaisesi tuottavat, ja mihin reagoit.

Sitoutuneisuutta suosivaa algoritmin muutostyötä on tehty jo pitkään. Lukaise vaikka tästä mielenkiintoinen artikkeli vuosien 2015-2016 toimenpiteistä.

Mitä on luvassa?

Tässä vaiheessa voimme vain panostaa kohderyhmää puhuttelevaan, lisäarvoa tuottavaan, sitouttavaan sisältöön. Tämän lisäksi on hyvä tutustua myös Facebook-mainonnan saloihin, sillä ilmaiset kyydit ovat ohitse.

Kun kristallipalloa hieman hieraisee, voi nähdä, että luvassa on lisää muutoksia. Facebook on muun muassa testannut kaikkien yrityssisältöjen siirtämistä erilliseen uutsivirtaan. Tällöin kuluttajan tulee käytännössä erikseen valita, milloin haluaa yrityssisältöjä nähdä (ei koskaan?). Toki tähänkin löytyy mainosrahalla ratkaisu.

Erityisen mielenkiintoiselta vaikuttaa mediatalojen Facebook-tulevaisuus. Miten muutokset vaikuttavat mediankulutukseen? Informaatiovaikuttamisen kulta-aikana näkyvyyden ostaminen omille päämäärilleen tärkeille aiheille on melkoinen valttikortti – jos sen osaa tehdä taidokkaasti ja tahdikkaasti. Tutut ja turvalliset uutislähteet voivat jäädä jalkoihin, kun media-areenalle astuvat tahot, joilla on rahaa ja osaamista.

Facebook muuttuu, mitä meidän pitäisi tehdä?

Ratkaisuna on jatkaa/ aloittaa pitkäjänteinen sisällöntuotanto. Tähän suolana mainonta, pippurina vaikuttajamarkkinointi ja kermana yhteisöllisyys. Palataan perusasioiden ääreen ja otetaan somesta tehot irti kanavalle tyypillisellä tavalla.

Jos vielä hirvittää, ota yhteyttä: anu@kuhina.fi