Ilmiökalenteri: helmikuun tärpit

Uusi vuosi on pyörähtänyt vauhdilla käyntiin! Vaikka kansa taistelee valonpuutetta ja väsymystä vastaan, on pimeään aikaan mahtunut jo monia värikkäitä ilmiöitä.

Joulukuussa laatimamme ennustus vaikuttaisi osittain osuneen oikeaan, sillä sää jaksaa puhuttaa. Monet tahot ovat myös tarttuneet vuodenvaihteen kirvoittamana hyvinvoinnin teemoihin. K-Supermarketin tuoreessa Sodankylän selviytyjät -kampanjassa yhdistyvät oivaltavalla tavalla kaamosaika, terveellinen elämä ja televisiosta tuttu Selviytyjät-konsepti. Kampanja tuntuu eittämättä samastuttavalta: kukapa ei joskus olisi kamppaillut kaamosväsymyksen kanssa, pohtinut voisiko kirkasvalolampun äärellä lymyillä aamusta iltaan tai koostanut lautasmallia lähinnä hiilareista.

Emme kuitenkaan aivan osanneet aavistaa, että kuva kananmunasta nousisi kansainväliseksi viraalihitiksi. World_record_egg -käyttäjätilin julkaisema kuva kananmunasta teki vastikään historiaa ja rikkoi ennätyksiä, kun siitä tuli kaikkien aikojen suosituin Instagram-kuva. Tämän jutun kirjoitushetkellä kuvalle on kertynyt yli 47 miljoonaa tykkäystä.

Vikkelimmät ja nokkelimmat tarttuivat tietysti tähän ilmiöön omassa viestinnässään. Parhaimmillaan huumorintajuisella otteella ajankohtaiseen aiheeseen tarttuminen voikin ilahduttaa yleisöä ja tehdä brändistä raikkaan ja relevantin.

Viime aikoina olet myös saattanut hämmästellä somessa tuttavien kuvia vuosien takaa. Internetin on näet vallannut #10yearchallenge-meemihaaste, jossa käyttäjät jakavat itsestään kuvan nykypäivänä ja kymmenen vuoden takaa. Jotkut brändit ovat tarttuneet omalta kantiltaan tähän pikavauhtia leviävään ilmiöön.

Haaste on eittämättä hauska, ja se innostaa itsekin kaivelemaan kuvia vuosien takaa. Ennen kuvien jakamista kannattaa kuitenkin lukaista skeptikkojen näkemys siitä, mihin käyttöön kuvat saattavat pahimmillaan päätyä tietovuotojen ja epävarmuuden aikakaudella.

Ja (kröhöm) koska tämän blogitekstin tarkoituksena oli luodata helmikuun tulevia ilmiöitä, tehdään toki lopuksi vielä katsaus ensi kuuhun. Ilmiökalenterimme perusteella helmikuu vaikuttaa varsin tapahtumarikkaalta: on messuja, kiinalaista uuttavuotta, Super Bowlia, penkkareita ja wanhojen tansseja.

Sekä tietysti rakkauteen ja hattaraan verhoutuva ystävänpäivä – jonka kunniaksi suosittelemme kuitenkin jotakin mieleenpainuvampaa kuin sydämen kuva somessa ”hyvää ystävänpäivää!”-saatteella. Muistatko viime vuosilta esimerkiksi Uberin ##RomanceOnDemand-kampanjan tai Dunkin Donutsin #DDLoveContest-kilpailun? Näistä voi ottaa inspiraatiota – tai jos joudut ideoiden kanssa solmuun, ota meihin yhteyttä!

 

Ilmiökalenteri-blogisarjassa luodataan ajankohtaisia ilmiöitä markkinointiviestinnän vinkkelistä. Itse ilmiökalenteri on kerran kvartaalissa ilmestyvä työkalu sinulle, joka kaipaat tukea ja ideoita suunnitelmalliseen sisällöntuotantoon. Ilmiökalenterin saat itsellesi liittymällä ilmiökalenterin uutiskirjelistalle tästä alta. 

Tilaa Ilmiökalenteri tästä!