Ilmiökalenteri: tammikuun tärpit

Vuodenvaihde merkitsee monesti kliseisesti uutta elämää, mahdollisuutta aloittaa alusta. Nyt jos koskaan on aika tehdä detox, kaivaa kuntosalikamppeet kaapin perukoilta ja tehdä yleinen ryhtiliike oman elämän suhteen. Laihdutusvinkit ja elämäntaparemontit lävähtävät silmille joka tuutista, kun brändit markkinoivat parempaa elämää.

Mutta tarvitseeko tammikuun merkitä tiukkaa itsekuria ja täyskäännöksen tekemistä? Uuden elämän toitottamisen sijaan vuodenvaihteeseen eri kulmasta tarttuvilla brändeillä on nyt mahdollisuus erottautua massasta. Muistatko esimerkiksi parin vuoden takaisen kehopositiivisuuteen tähtäävän vaakakapinan tai jo perinteeksi muodostuneen Vegaanihaaste-ilmiön?

Tammikuussa todennäköisesti puhuttaa myös sää, joka herättää jatkuvasti yllättävän paljon tunnereaktioita. Vuoden 2018 tammikuussa suomalaisia varoitettiin lumi-infernosta. Sana on peräisin Iltalehden uutisesta, jossa kerrottiin lähestyvästä lumimyräkästä.

Lumi-inferno ja sitä seurannut kesän käristyskupoli ovat saaneet nyt paikkansa Kotimaisten kielten keskus Kotuksen vuoden sanapoimintojen joukosta. Poimintoihin on kerätty useita kymmeniä uusia ja ajankohtaisia sanoja – löydät listan täältä.

Yrityksen kannattaa tehdä pieni tilannetsekki viimeistään vuoden vaihteessa. Pysähdy hetkeksi analysoimaan, miten edellinen vuosi meni ja mihin tulevana vuonna tulisi keskittyä. Käy läpi viestinnän ja markkinoinnin vuosikello ja luotaa yrityksen kannalta tärkeät tulevat tapahtumat. Varaudu, valmistaudu ja suunnittele – se voi aluksi tuntua työläältä, mutta tekee elämästä pitkällä tähtäimellä ja arjen kiireiden keskellä helpompaa.

Ja palataan lopuksi latteuksiin: uuden vuoden lupaukset. Me lupaamme olla tukenasi myös ensi vuonna sisällönsuunnittelussa, sometekemisessä, mainonnassa, vaikuttajamarkkinoinnissa ja valmennuksissa. Jos sinun lupauksesi on petrata yrityksesi markkinointiviestintää ja kaipaat siinä apua, ota meihin yhteyttä!

Tervetuloa, 2019!

Ilmiökalenteri-blogisarjassa luodataan ajankohtaisia ilmiöitä markkinointiviestinnän vinkkelistä. Itse ilmiökalenteri on kerran kvartaalissa ilmestyvä työkalu sinulle, joka kaipaat tukea ja ideoita suunnitelmalliseen sisällöntuotantoon. Ilmiökalenterin saat itsellesi liittymällä ilmiökalenterin uutiskirjelistalle tästä alta. 

Tilaa Ilmiökalenteri tästä!