Katsoimme peiliin: Tällainen on Kuhinan uusi visuaalinen ilme

Kesän korvalla totesimme, että oli peiliin katsomisen paikka. Tuijottelimme ja ihmettelimme. Annoimme katseen kiertää päästä varpaisiin. Lopulta totesimme yhteen ääneen: Kuhinasta pitää tehdä enemmän tekijöidensä näköinen.

Mutta miksi visuaalisen ilmeen päivittäminen on tärkeää?

Visuaalisuus on paljon muutakin kuin kaunista pintaa. Se luo mielikuvia. Se herättää tunteita. Se vaikuttaa luottamuksen syntymiseen. Ja mikä tärkeintä: yritys saa sen avulla viestinsä paremmin perille. Vaikka sisällön on syytä olla toimivaa, luo yleisö ensimmäiset mielikuvansa viestistä jo sen perusteella, miltä se näyttää.

Persoonaa kehiin myös visuaalisuudessa

Tekir Kuhina on ollut olemassa jo lähes kahden vuoden ajan. Olemme kirkastaneet tarkoitustamme. Tiedämme, keitä olemme. Olikin luonnollista lähteä suunnittelemaan visuaalista ilmettä adjektiivien kautta. Pohdimme, mitkä sanat kuvaavat meitä. Tuli mieleen ainakin seuraavat: rohkea, ajankohtainen, luova, ihmisläheinen ja inspiroiva. Uuden ilmeen muotojen, värien ja elementtien tulisi kaikkien heijastaa näitä ominaisuuksia.

Kuhina on osa viestintätoimisto Tekiriä. Tekirin logolla onkin selkeä tehtävä Kuhinan logon yhteydessä. Se heijastelee Tekirin huippuosaamista viestinnällisen varautumisen parissa. Se viestii asiantuntevuudesta ja hillitymmästä lähestymistavasta. Nämä ominaisuudet ovat Tekirin kautta myös Kuhinan toiminnassa taustalla. Mekin ollaan asiantuntijoita. Ja tarvittaessa vakavia. Ainakin joskus.

Kuhinan visuaalinen ilme on näiden luonteenpiirteiden summa. Halusimme luoda siistin, asiallisen ja viimeistellyn ilmeen, joka pystyy näyttäytymään myös rohkeana ja luovana.

 

Video: Kuhinan uusi ja vanha logo.

Yksityiskohdilla ilme mielenkiintoiseksi

Kuhinalle valittu siveltimen jälkeä jäljittelevä kirjaintyyppi on kirjainmuotoilija Mika Melvaksen piirtämä. Suomalaisen muotoilijan suunnittelema kirjaintyyppi toimii erityisen hyvin ääkkösten ja tuplakonsonanttien kanssa. Kirjaintyypin käsinmaalattu ulkonäkö on luova, mielenkiintoinen ja dynaaminen pelkistetyn typografian rinnalla.

Persoonallista jälkeä tuo osaltaan myös yliviivaustussin vedot, jotka toimivat visuaalisessa ilmeessä graafisina elementteinä esimerkiksi tekstin korostuksissa. Sen viimeistelemätön luonne rikkoo siistiä graafista ilmettä toivotulla tavalla. Muotokieli toistuu myös logossa, jonka kirjaimet on piirretty muistuttamaan yliviivaustussin kaltaisella, tasakärkisellä kynällä kirjoitettuja kirjaimia.

Mielestämme uudistuksen myötä meistä tuli entistä enemmän itsemme näköisiä. Vai mitä mieltä sinä olet?

 

Lataa Kuhinan uunituore graafinen ohjeisto TÄSTÄ