Miten kirkon pitäisi itseään markkinoida?

Kirkkohallituksen tuore raportti kehottaa kirkkoa markkinoimaan itseään. Kuhinan Ville Kormilainen on viimeisten vuosien aikana valmentanut satoja seurakuntien työntekijöitä someen ja digimaailmaan. Hän on myös yksi Somempi seurakunta -kirjan kirjoittajista. Tsekkaa Villen vinkit seurakuntamarkkinointiin ja katso myös, mitä Kuhina voisi tarjota sinun seurakunnallesi.

 

Monta vuotta sitten katselin Kotimaa-yhtiöiden tiloissa lattialle levitettyä pitkää lakanaa, johon on listattu erään seurakunnan vuoden kaikki tapahtumat, osallistujamäärät, kohderyhmät ja viimeiseksi myös markkinointi ja viestintä. Valitettavan usein markkinoinnin ja viestinnän rivi näytti tyhjää ja se tietysti korreloi suoraan osallistujamäärään: jos ei kerrota mitään, ei tietenkään voida myöskään olettaa, että ihmiset löytävät perille.

Viestintä on muuttunut: Kirkon seinään kiinnitetty ilmoitus tavoittaa ne, jotka sattuvat kävelemään kirkon ohi. Sama koskee seurakunnan Facebook-sivuja. Ne tavoittavat ilman mainontaa vain faninsa.

Olen kiertänyt viimeisen viiden vuoden aikana kymmeniä seurakuntia ja ollut mukana kirjoittamassa myös Somempi seurakunta -kirjaa. Kokosin tähän blogiin muutamia palvelujamme, joita tulen mielellään esittelemään seurakuntaanne.

Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi

Mitä ihmiset haluavat kirkosta? Mitä ihmiset googlaavat? Löytyykö esimerkiksi seurakuntamme sivulta oikeasti tarpeellinen määrä tietoa rippikoulusta, kasteesta ja häistä? Miten hautaaminen tapahtuu, keneen pitää ottaa yhteyttä?

Tänä päivänä sisältömarkkinointi tarkoittaa sitä, että meidän on pystyttävä vastaamaan kysymyksiin, joista ihmiset esittävät. Nämä kysymykset tulevat entistä enemmän digikanavien kautta ja seurakuntien verkkosivut pitää rakentaa vastaamaan näihin kysymyksiin. Koulutuksessa pureudutaan myös hakukoneoptimoinnin saloihin: mitä pitäisi löydettävyyden eteen tehdä.

Somempi seurakunta -koulutus

Somempi seurakunta -koulutus on yleiskoulutus sosiaalisen median hyödyntämisestä kaikille seurakunnille. Olen valmentanut satoja seurakuntien työntekijöitä tämän koulutuksen avulla ja se räätälöidään aina kevyesti asiakkaan mukaan. Tällä hetkellä kuumimmat puheenaiheet liittyvät siihen, miten somekanavia pitäisi hyödyntää vuonna 2018, mikä on somemainonnan merkitys ja millaista sisältöä seurakunnan pitäisi jäsenilleen tarjota.

Nuori kohderyhmä, uudet kanavat: YouTube, Snapchat, Instagram -koulutus

Me Kuhinassa olemme sosiaalisen median asiantuntijoita ja meillä on todella vahva osaaminen nuoresta kohderyhmästä. Miten YouTubessa pitäisi olla? Miten vaikuttajien kanssa toimitaan? Miten uudet kanavat YouTube, Snapchat ja Instagram taipuvat kirkon tekemiseen? Mitä nuoret haluavat seurakunnnalta.

Viestintäkoulutus: Miten viestitään vuonna 2018?

Viestintää on muuallakin kuin sosiaalisessa mediassa. Tässä päivän kestävässä koulutuksessa puhutaan viestinnästä laajemmin ja käydään läpi somekanavat, mutta myös perinteisen viestinnän tavat. Onko tiedote kuollut? Mikä on seurakuntalehden rooli? Entä ilmoitustaulu? Miksi sosiaalisessa mediassa pitää olla läsnä? Miten somemainonta toimii?

Kouluttaja:

Kouluttajana toimii Tekir Kuhinan johtaja Ville Kormilainen, jolla on toimittajataustaa vuodesta 2000 alkaen ja sosiaalisen median kanssa Kormilainen on toiminut ammatikseen vuodesta 2008 lähtien. Hän on kirjoittanut kahdeksan tietokirjaa mm. Somempi seurakunta sekä YouTube-oppaan Tubettajan käsikirja.

Seurakunnissa Kormilainen on valmentanut vuodesta 2013 lähtien ja seurakuntaympäristö on tuttu hänelle myös oman perheen kautta: pappi-isä ja lastenohjaaja-vaimo antavat syvällisen ymmärryksen siitä, miten seurakunta toimii.

Kysy lisää:

Ville Kormilainen
Johtaja
Tekir Kuhina
p. 040 7430003
ville@tekir.fi