Kuusi tutkittua faktaa nuorista somessa ja mobiilissa

 

Teleoperaattori DNA julkaisi loppuviikosta kiinnostavan tutkimuksen Digitaalisista elämäntavoista. Koko tutkimusraportin löydät täältä, mutta nappasimme tähän kirjoitukseen viisi kiinnostavaa pointtia nuorista sosiaalisessa mediassa ja kännykän käyttäjinä.

1. Facebook ei ole kuollut

Tutkimuksen mukaan 70% 15-24-vuotiaista käyttää Facebookia päivittäin. Tutkimuksessa Facebookin käytöksi on laskettu mukaan myös FB:n viestisovellus Messenger. Tutkimuksessa ei ole pilkottu 15-24-vuotiaita pienempiin ryhmiin, joissa oletus on ilman muuta se, että alle 18-vuotiaiden Facebookin käyttö on huomattavasti vähäisempää kuin täysi-ikäisten nuoren aikuisten. Joka tapauksessa Facebookin käyttöaste on nuorissa edelleen yllättävän korkealla tasolla.

3. Instagram jyrää

Facebookin ja lähinnä pikaviestisovelluksena käytetyn WhatsAppin jälkeen seuraavaksi suosituin sosiaalinen media on Instagram, jota käyttää päivittäin 68 prosenttia 15-24-vuotiaista. Instan käyttöaste on yllättävän korkea myös 25-34-vuotiassa (43%). Kokonaisuudessaan Instagramin käyttö on kasvanut vuodessa siten, että nyt joka neljäs suomalainen käyttää Instagramia päivittäin.

4. Snapchat kasvaa

Lähes puolella (49%) 15-24-vuotiaista myös Snapchat on päivittäisessä käytössä. Snapchatin päivittäinen käyttö kohderyhmässä on lähes YouTuben tasolla (53%), joten huhut siitä, että Instagramin monipuolistuneet ja Snapchatia lähentyneet ominaisuudet olisivat syöneet snäppiä ovat aiheettomia. Kaikista suomalaisista Snapchatia käyttää päivittäin jo 11 prosenttia, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli kuusi prosenttia.

5. Puhelimen räpläys yleisin harrastus

Tutkimuksen mukaan varsinainen sosiaalisen median käyttö täyttää nuoren päivittäisestä puhelimen käytöstä vain 15 prosenttia. Ylivoimaisesti suurin osa ajasta, 41 %, menee ”puhelimen käyttöön mihin tahansa sen mahdollistamaan toimintaan.” Käytännössä kun tutkimuksessa on kysytty nettivideoiden katselua (6% päivittäisestä arkipäivän käytöstä), pelaamista (6%), somea (15%), tv-sisältöjen katselua millä tahansa laitteella (13%), herää kysymys, mihin valtaosa ajasta sitten puhelimen parissa käytetään.

Helpoin ja yksiselitteisin vastaus on varmaankin tyypillinen puhelimen räpläys, päämäärätön näpeltäminen. Toisaalta somen ja viestittelyn väliin on vaikea vetää eroja ja villi veikkaus onkin, että tuosta 41 prosentin ajasta valtaosa menee verkoston kanssa yksityiseen viestittelyyn.

6. Nuoren puhelin on lähes aina äänettömällä

Jokainen esiteinin tai teinin vanhempi tunnistaa tämän tutkimuksessa tehdyn löydöksen: 68 prosenttia 15-24-vuotiaista pitää puhelintaan päivällä joko äänettömällä tai värinätilassa. Koko tutkimusotoksesta tämä edustaa merkittävää poikkeamaan, sillä kaikista tutkituista äänettömällä tai värinätilassa puhelinta pitää ainoastaan 31 prosenttia.

Äänettömyydelle on vaikea keksiä myöskään aukotonta selitystä. Ehkä yksi ajatus voisi olla tämä: kun puhelin on kädessä lähes 24/7, ei ääniäkään tarvita. Toinen, ehkä realistisempi selitys on ärsykkeiden määrä. Jos olet seurannut nuoren ihmisen viestittelymäärää esimerkiksi WhatsApp-ryhmissä, puhelimen äänellisenä pitäminen ajaisi kenet tahansa hulluuden partaalle. Jos koululuokan ryhmään saattaa napsahtaa 300 viestiä aivan normaalina päivänä, on kohtuullisen selvää, että äänettömyys tai värinä on ainoa oikea vaihtoehto.

Ville Kormilainen
Tekir Kuhina
Ville (at) kuhina.fi
www.kuhina.fi

Älä tilaa huonoa uutiskirjettä, tilaa hyvä uutiskirje: