Onko somemainonta vaarallista?

Ylen A-talk ohjelmasta alkanut keskustelu manifestoitui Helsingin sanomien jutuksi, jossa tietoturvayhtiön tutkimusjohtaja ja eurovaaliehdokas ruotivat poliittista mainontaa somessa. Sosiaalisessa mediassa mainonta on helppoa ja huoletonta – vai onko sittenkään?

Mainonnan hyödyntäminen

Tuon Hesarin raflaavan otsikon takaa paljastuu tavallinen sisällöntuottaja, joka haluaa sisällölleen lisää silmäpareja. Kuten me kaikki somesisältöjen parissa työskentelevät tiedämme, ei ilman mainosrahaa enää pärjää algoritmien rytmittämässä sisältöähkyssä. Mainonta tuo onneksemme meille myös kohdentamisen mahdollisuuden, jolloin voimme paremmin määritellä sitä, kenelle viestimme näytämme. Puhumattakaan siitä ihanasta datan määrästä, jota mainonta meille tarjoaa – sillä voimme optimoida myös viestimme purevuutta.

Poliittista mainontaa on somessa (Suomessa) nähty vielä vähän, mutta kuitenkin enenevissä määrin.  On kyseessä sitten poliittinen agenda tai uuden jäätelömaun lanseeraus, on alusta kaikille sama ja yhdenvertainen. Verkon lainalaisuudet pätevät kaikkiin sisällöntuottajiin.

Käsillämme on somen amatööreillekin sopivia tapoja mainostaa sisältöjämme ja hyötyä mainonnan tuomista tuloksista myös oppimismielessä. Voimme optimoida niin kohdennuksia kuin sisältöjäkin varsin ketterästi sitä mukaa, kun dataa kertyy. Silti harmittavan usein tartutaan vain helppoihin kertarysäyksiin yksittäisillä napin painalluksilla sen kummemmin saavutettuja tuloksia reflektoiden.

Viestien kohdentaminen

Toivottavasti jokainen, joka tuottaa sisältöä, myös miettii, kenelle sisältö on suunnattu. Tässä ollaan hyvin jo kohdentamisen alkutaipaleella. Isojen poikien kanssa aletaan leikkiä siinä vaiheessa, kun tarjotaan tälle määritellylle kohderyhmälle juuri tätä kyseistä viestiä kohdennetun mainonnan avulla. Somessa ääripäät korostuvat, mikä tekee myös omista somekuplistamme hyvin mustavalkoisia – meille on somessa helppo suunnata juuri niitä viestejä, joita oikeasti kaipaamme.

Isoa kuvaa rakentavat, hyvillä resursseilla varustetut tahot voivat nauttia sisällön optimoinnin automaation tuomista eduista mainonnassa, samalla kun yrittävät vaikuttaa isoihinkin yhteiskunnallisiin asioihin (esim. USA:n vaalit). Näissä takana on toki paljon muutakin, kuin kunkin somealustan mahdollistamat kohdennusmahdollisuudet – selkeät tavoitteet, strategiat, yleinen pahuus ja maailmanvalloitussuunnitelmat.

Puhtaat jauhot pussissa pelaavilla isoilla tekijöillä on taasen sama tavoite, kuin somealustoilla itsellään: tarjota juuri sinulle kohdennettua, sinua palvelevaa ja ilahduttavaa sisältöä juuri oikealla hetkellä.

Nykyaikana mainos on harvoin huono – se on vain väärin kohdennettu.

Onko tavallinen mainostaja uhka äänestäjälle?

Ei. Ei äänestäjälle, eikä kuluttajalle. Jokainen medialukutaitoinen ihminen pärjää kyllä somen syövereissäkin. Sosiaalisen median kanavat pyrkivät lisäämään avoimuutta myös mainonnan osalta – esim. Facebook tarjoilee näytille jokaisen yrityssivun (tai vaikka poliittisen puolueen sivun) sen hetkisen mainossisällön.

 

 

 

Joko kävit tutkimassa oman ehdokkaasi/ kilpailijasi somemainokset? Hyvä. Jos kaipaat apua oman mainontasi kanssa tai vaikka analyysiä kilpailijoidesi tekemisistä; ota rohkeasti yhteyttä.