Miten sinä voisit hyötyä Putouksen miljoonayleisöstä?

Viihdeohjelma Putous starttasi yhdeksännelle kaudelleen viime lauantaina. Kuten Kuhinan Ilmiökalenterissa ja podcastissamme totesimme, käsillä on takuuvarma tammikuun tv-ilmiö ja niin todella kävi. Ensimmäisen jakson keskikatsojamäärä oli 1,1 miljoonaa suomalaista ja tuolla luvulla olisi peitottu kaikki edellisen viikon televisio-ohjelmat. Aivan. Kaikki. Presidentinvaalitenteistä suosituimmaksi nousi viikolla Laura Huhtasaaren vaalitentti, jonka keskikatsojamäärä oli 889 000 ja lähes samoihin lukuihin päätyi Paavo Väyrysen tentti 824 000 katsojallaan. Seuraavien parin-kolmen kuukauden ajan kannattaa siis oikeasti pitää mielessä se, että vaikka Facebook-seinälläsi Putousta pidettäisiin häpeäpilkkuna, sitä seuraa yli miljoona suomalaista.

Ensimmäisen jakson valopilkuksi ja Ilmiöksi nousi Kiti Kokkosen esittämä sketsihahmo Tanhupallo, jonka voisi sanallisesti kuvittaa vaikkapa esikouluikäiseksi liian pieneen balettiasuun survotuksi ylipainoiseksi hörhelöksi, jonka vanhemmat ovat uppoutuneet tv-maailmaan niin pahanpäiväisesti, että oma tytär haaveilee tosi-tv-miehestä ja leikki yksikseen karvamatonsa kanssa.

Tanhupallo

Tanhupallon ympärille on myös nopeasti kertynyt suuri fanijoukko. YouTubessa suosituin Tanhupallo-aiheinen video on kerännyt parissa vuorokaudessa vajaat 140 000 näyttökertaa ja lauantai-iltana perustettu fanisivu Facebookissa jo muutaman tuhat fania.

Tanhupallossa saattaa olla aineksia uudeksi Munamieheksi, mikäli Kokkonen pelaa korttinsa oikein tulevissa jaksoissa. Siinä missä Munamies onnistui seitsemän vuotta sitten vakuuttamaan yleisön viikko toisensa jälkeen mitä erilaisimmalla tempuilla laulamisesta monenlaiseen temppuiluun, on Kokkosella samanlainen haaste edessään. Ensimmäisessä jaksossa Tanhupallon luonteesta saatiin toivottavasti irti vain osa, joten mahdollisuudet isoon ilmiöön ovat todellakin olemassa.

Miten hyödynnät Putouksen somessa ja digissä?

Ilmiöherkän somemarkkinoijan kannattaisi jo nyt pohtia, miten Tanhupallon ja ylipäänsä Putouksen erittäin vahva näkyvyys voisi olla hyödyksi omalle brändille. Putouksen kumppaneista ainakaan Taffelin Facebook-sisältö ei vielä ollut räjäyttänyt jättipottia Putous-sisällöllään.

Mielenkiintoisia tuloksia antaa myös hakukone Google. ”Putous yhteistyössä” haku palauttaa ensimmäiseksi tulokseksi SuperPark-liikuntapuiston, joka onkin aktiivisesti mukana Putouksessa tällä kaudella. Sen sijaan seuraavat hakutulokset viittaavat vanhempiin yhteistyökumppaneihin: Saarioinen vuodelta 2014 ja Putous-Unicef-erikoisjaksoon vuodelta 2014. YouTubessa sama hakutulos viittaa Postin viime vuoden Putous-yhteistyöhön nerokkaasti aihetunnisteella #putous.

Some- ja digikentässä on siis tilaa ottaa Putousta haltuun vaikka ruutuajan ulkopuolella. Lauantaisin Putouksen aikana kommentointi ja reagointi oman brändin sivulla voisi olla sitouttavaa puuhaa ja erilaisia sisältöjä sarjan ympärille kannattaa lähteä miettimään jo nyt. Hiihtolomakauden lopussa on turha narista Putous-huomion perään.

PS. Lanseerasimme Kuhinalle Ilmiökalenterin, joka pitää sinut kartalla Putouksesta ja muistakin ilmiöistä, kolme kuukautta kerrallaan. Samaan syssyyn voit kuunnella myös Ilmiöpodcastin, jossa minä ja Kuhinan Anu Mikkola syvennämme tulevan kuukauden ilmiöitä. Löydät podcastin ja kalenterin täältä.

 

 

Jutun kuva: MTV3