Slush 2018 Instagram Story – Kulissien takana

Maailman johtava startup-tapahtuma Slush oli jälleen vuonna 2018 ilmiömäisen upea. Yli 20 000 osallistujan joukko koostui startup-yrittäjistä, sijoittajista, suurten kansainvälisten yritysten johtajista, opiskelijoista ja eri alojen ammattilaisista.

Sosiaalisen median vapaaehtoisena Slushissa

Tätä tunnettua teknologiakonferenssia oli järjestämässä yli 2400 vapaaehtoista, joita ilman tapahtuma ei olisi kaltaisissaan mittasuhteissa. Olin osana vapaaehtoisten joukkoa sosiaalisen median tiimissä. Tavoitteenani oli kasvattaa omaa ymmärrystäni siitä, miten Slushin kaltaisessa valtavassa tapahtumassa sosiaalisesta mediasta saadaan kaikki hyöty ja ilo irti.

Tallensimme ensimmäistä kertaa Slushin historiassa koko päätapahtuman Instagram Storyn muotoon. Halusimme tuottaa kävijöille lisäarvoa tarjoamalla heille toisenlaisen perspektiivin tapahtumaan sekä mahdollistaa tapahtuman seuraamisen helposti heille, jotka eivät päässeet tänä vuonna osallistumaan.

Slushin Instagram Storyssa sai kahden päivän aikana nähdä muun muassa lainauksia mielenkiintoisista puheenvuoroista, poimintoja yritysten nerokkaista installaatioista, yksityiskohtien fiilistelyä sekä nostoja muista alueella tarjottavista kokemuksista, kuten Sauna Villagesta ja hälinän keskellä rentoutumiseen tarkoitetusta Oasis-tilasta. Lisäksi tapasimme monipuolisesti erilaisia persoonia videomuotoon tehtyjen haastattelujen yhteydessä – nuorista vapaaehtoisista nimekkäisiin puhujiin suurten lavojen takahuoneissa.

Miten Slushin kaltaisessa tapahtumassa hyödynnetään somea?

Slushin kokoisen tapahtuman sosiaalisen median live-henkinen sisällöntuotanto vaatii muutaman kymmenen henkilön tiimin. Slushin Twitter-julkaisuja ja Instagram Storya oli tänä vuonna tekemässä yhteensä 20 henkilöä. Jotta tämän kokoisen tiimin tuottama sisältö olisi yhtenäistä ja yrityksen näköistä, hyvin tehty pohjatyö on erityisen tärkeää.

Slushilla meille oli valmisteltu kattava manuaali, jonka kävimme tarkasti läpi some-tiimin kanssa. Manuaaliin oli avattu Slushin luonne vastaamalla kysymykseen ”Jos Slush olisi henkilö, millaisia luonteenpiirteitä hän omaisi?”. Sosiaalisen median presenssiä luodessa on hyvä idea palata yrityksen strategiaan ja miettiä sitä kuvaavia adjektiiveja, joita halutaan somessa edustaa. On myös hyödyllistä listata ylös asioita, joita yritys ei halua olla. Näiden sanojen avulla on helpompaa miettiä vastausta kysymykseen ”Miten tällainen henkilö kommunikoi?”

Slushin viestinnässä tärkeää on nöyrä asenne, yllättävyys, huumori ja tietynlainen päättäväinen tekijäasenne. Tämä kuvaus mielessä pitäen pystyimme tuottamaan tiimissä yhtenäistä, Slushin näköistä sisältöä.

Instagram Storyssa on helppo olla rohkea

Koska Instagram Storya tehtiin Slushilla ensimmäistä kertaa professionaalisesti, saimme tiimin kanssa pilotoida vapaasti erilaisia aiheita, jotka olisivat kohderyhmälle mielenkiintoisia.

Instagram Story on alustana rento sen väliaikaisen ja nopean luonteensa vuoksi. Siellä on helppo olla rohkea. Storyssa on hyvät mahdollisuudet seurata katsojamääriä ja sitouttaa katsojia esimerkiksi mielipidekyselyiden tai ilahduttavien emoji-slider -vempaimien avulla. Storyssa on mahdollista päästä lähelle valittua kohderyhmää, jos sinne tehdään suunnitellusti aitoa, alustalle ominaista sisältöä.

 

Me Kuhinalla autamme sinua luomaan yrityksellesi sosiaalisen median käsikirjan, jossa määrittelemme yhdessä strategianne pohjalta teille sopivat kanavat ja sellaisen tavan puhua, joka viestii teidän luonteestanne. Kysy lisää Villeltä! +358 40 743 0003